AKO ZALOŽIŤ FIRMU, KTORÁ PREŽIJE

Jedným z najrozšírenejších mýtov o podnikaní je tvrdenie, že na začiatku musia byť peniaze. Najlepšie veľa peňazí. Kto však sedí na státisícovej kope, nemusí byť hneď podnikateľ. A kto je úspešný biznismen, mohol začať z ničoho.

ÚSPEŠNÉ PODNIKANIE JE UMENIE, V KTOROM SA TREBA ROZHODOVAŤ OD ZAČIATKU SPRÁVNE

Jedným z najrozšírenejších mýtov o podnikaní je tvrdenie, že na začiatku musia byť peniaze. Najlepšie veľa peňazí. Kto však sedí na státisícovej kope, nemusí byť hneď podnikateľ. A kto je úspešný biznismen, mohol začať z ničoho.
Príbehy najúspešnejších sú často ako rozprávky – chudobný chlapec alebo dievča páchali dobro, robili samé užitočné veci, ktoré iní ľudia potrebovali alebo chceli, a firma im rástla, obchody sa znásobovali a peňazí mali ako pliev. Žiaden z príbehov úspešných nezačína peniazmi, ale nápadom a vlastným podnikaním. Ako na to? Systematicky a s odvahou. Podnikanie je totiž umenie, v ktorom sa treba rozhodovať správne už od začiatku pri jeho zakladaní.
Nápadití a bojazliví
Pomerne často, a nielen na Slovensku, sa hovorí o kvalite podnikateľského prostredia. Niežeby nebolo dôležité, aké zákony upravujú vstup a výstup z trhu, ako a ktoré činnosti sú regulované, ako sa podnikateľ domôže svojich práv, ale ani špičkové podmienky na podnikanie nestačia.
Nad všetkým stoja nápady. Tie však nerastú na strome, nie je na ne ani banka, kde by ich požičiavali, hoci banka je neraz prvým miesto, kam s biznis nápadom máte ísť. Ron Carucci, americký odborník na HR a poradenstvo, tvrdí, že slovenské banky minimálne podporujú začínajúcich podnikateľov a podľa neho Slováci majú vynikajúce biznis nápady.
„Podnikatelia sú dnes však zdržanlivejší. Často sa stretávame s otázkami okolo živností. Klientov zaujíma najmä rozdiel medzi živnosťou a eseročkou, zodpovednostné vzťahy medzi spoločníkmi a konateľmi či odvodové povinnosti. Zaznamenali sme razantný pokles predaja spoločností s príchodom zmeny v registrácii k DPH, čo sa dalo očakávať,“ opisuje súčasnú situáciu Alexandra Johnová, konateľka spoločnosti Deer & Stratton. Napriek tomu, že dnešok podnikaniu nepraje, existujú možnosti, ako ho rozbehnúť.
Kľúčové odpovede
Vyriešme najprv otázku, s čím do podnikania vkročiť. Živnosť alebo eseročka? Jednoduchšie a lacnejšie je založiť živnosť. Založenie spoločnosti s ručením obmedzeným je zložitejšie a aj drahšie. Navyše pri založení eseročky potrebujete mať základné imanie v hodnote minimálne päťtisíc eur, pri živnosti nie. Založenie spoločnosti je možné jednou alebo viacerými fyzickými osobami, alebo jednou či viacerými právnickými osobami. Prípadne kombináciou fyzických a právnických osôb. Minimálny vklad každého spoločníka je 750 eur.
Jednou z výhod s.r.o. je, že ako spoločník za svoje záväzky ručíte vo výške svojho nesplateného vkladu, nie vaším osobným majetkom, pričom ako živnostník ručíte za záväzky firmy celým svojím osobným majetkom. Zjednodušene povedané, ak máte eseročku, tak v prípade problémov máte oddelený svoj súkromný majetok od majetku firemného a môžete prísť maximálne o to, čo patrí firme. Nedotkne sa to vášho osobného majetku. Ako živnostník týmto spôsobom svoj osobný majetok chránený nemáte.
Nezanedbateľnou výhodou je aj vyššia prestíž s.r.o. a taktiež možnosť daňovej a odvodovej optimalizácie, čo vám umožní ušetriť až niekoľko desiatok percent z príjmov spoločnosti.
Čo môže pomôcť
Podľa viacerých odborníkov, s ktorými sa Profit počas roka zhováral, podnikaniu dnes najviac pomáhajú inovácie, elektronizácia, špecializácia, nekonvenčnosť, kvalita či nové spôsoby vedenia spoločností. Nemusíte byť priamo majiteľom biznisu, aby ste zarábali na značke. K tomu pridajte efektívne využívanie podpory bánk, netreba sa zbytočne zadlžovať, treba mať jasne dané, v čom chcete podnikať. Využívanie noviniek v komunikácii so zákazníkmi môže byť kľúčové. Môžete urobiť či vymyslieť čokoľvek skvelé, ale bude vám to nanič, ak to neviete alebo nemáte komu predať. Čo teda môže pomôcť?
Atypické, ale dobré
Združenie mladých podnikateľov Slovenska v spolupráci s portálom Podnikajte.sk počas roka zozbieralo vyše päťdesiat podnikateľských nápadov. Sú medzi nimi jednoduché i kuriózne. Jeden z netradičných nápadov je zo Spojených štátov a dá sa o ňom hovoriť ako o „upozorňovacom systéme“. Služba Foneminder sa objavila v roku 2010, ale ako pripomína stránka About.com, nápad inovatívnej starostlivosti o starých ľudí dozrieval pomerne dlho.
Starší človek často chorľavie a často zabúda. Aj na lieky. Práve kvôli tomu, aby sa takýmto situáciám predišlo, vymysleli zakladatelia služby Foneminder upozorňovací systém, ktorý po primárnom nastavení zasiela seniorovi personalizované upozornenia napríklad o liekoch. Stačí si vybrať čas, zadať kontakt na osobu, nastaviť prípadnú periodicitu alebo nahrať správu vlastným hlasom. Služba je naozaj až prekvapivo prepracovaná. Prakticky v rovnakom čase ako americký Foneminder vznikol aj prístroj na asistenčnú službu pre seniorov na Slovensku. Technológiu vymysleli v trnavskej firme YMS, pridal sa telekomunikačný operátor Orange. Testy v meste Martin sľubujú úspech.


Autor : © 2011 TREND Holding, spol. s r.o.

Fotogaléria

Zdieľať článok

Podobné články

Diskusia